Krav Maga pre deti a dorast – Nadav Shosan
Niečo bližšie o Krav Maga pre deti a dorast
Rozhovor s izraelským inštruktorom Nadavom Shoshanom, členom Global tímu KMG, ktorý je zodpovedný za osnovy a výuku Krav Maga pre deti a dorast.
Na začiatku by som sa rád spýtal, ako si sa dostal ku Krav Maga, kedy si sa ju začal učiť a kedy si sa stal inštruktorom.
S Krav Maga som začal, keď mi bolo necelých 12 rokov. Celé to bola vlastne náhoda J V roku 1992 Izrael na OH vyhral zlatú medailu v judo a ja som sa ho chcel samozrejme hneď aj naučiť. Bohužiaľ v mieste, kde som býval, nebola žiadna škola juda. Bola len škola Krav Maga.
Raz mi kamarát povedal, aby som prišiel. Povedal som – prečo nie? a tak som začal. Inštruktorom som sa stal v 18 rokoch, lebo ma vždy bavilo odovzdávať informácie, trénovať ľudí a učiť.
Od tejto doby sa vyučovaniu venujem, jediná pauza bola počas služby v armáde.
Čím si sa v armáde zaoberal?
Bol som u tankistov a zároveň u medikov. V armáde som bol celé tri roky. Nebolo ľahké si zvyknúť na vojenské prostredie, ale keď sa obzriem späť, tak sa to určite oplatilo, získal som veľa skúseností, kontaktov a niektoré pretrvávajú dodnes.
Čo ma vtedy prekvapilo, bola nízka úroveň sebaobranných zručností u vojakov, s ktorými som sa stretol. Z tohoto dôvodu som sa počas služby snažil organizovať lekcie, hlavne pre mojich kolegov.
Prečo si nezostal v armáde?
Po tých rokoch v službe som sa cítil unavený a vadilo mi, že svoje schopnosti nemôžem rozvíjať podľa svojich predstáv.
Čo si robil po odchode z armády?
Po službe v armáde je u nás bežné, že ľudia pol roka pracujú a potom môžu pol roka cestovať. Pracoval som pre Ze’eva Cohena (zakladateľ Impact team – u a v súčasnosti druhý najvyšší predstaviteľ KMG) a potom precestoval Južnú Ameriku.
Potom som sa vrátil a študoval, najskôr medicínu, ale neskôr som prestúpil na psychológiu. Počas štúdia som hľadal možnosti uplatnenia a zistil som, že Krav Maga mi je veľmi blízka. Nadviazal som preto znova na spoluprácu so Ze’evom a začal pracovať pre jeho Impact team (výuka sebaobrany po IL). Tu presne som začal pracovať s deťmi.
V momentálnej dobre okrem Impact teamu pracuješ aj pre KMG, aké je tam tvoja úloha a zameranie ?
V podstate som zodpovedný za detskú sekciu, t.j. samotné učenie detí a organizovanie inštruktorských certifikovaných kurzov pre učenie detí po celom svete.
Prečo deti?
V deťoch je budúcnosť. Snažíme sa vytvoriť z učenia detí a dorastu skutočnú profesiu, na ktorú sú potrebné vedomosti a profesionalita zo strany inštruktora.
Vytvorili sme osnovy, ktoré berú do úvahy najbežnejšie problémové situácie, do ktorých sa deti a samozrejme aj dorast môžu dostať a sú podľa toho formované.
Tréningy prebiehajú zábavnou a hravou formou, ale zároveň udržiavajú praktickosť systému a dôraz na bezpečnosť a sebaobranu. Taktiež sa zameriavame na rozvoj všetkých kondičných a koordinačných schopností.
Čo by ste odkázali rodičom, ktorí v Krav Maga vidia agresivitu a násilie?
Na toto sa ma pýta veľmi veľa inštruktorov, ktorých sa to pýtajú rodičia, ale občas sa aj osobne stretnem s názorom, že Krav Maga je pre deti násilná. Úplne najjednoduchšia cesta je, aby sa rodičia prišli pozrieť na tréning a na konci si sami urobili názor, či je náš systém násilný, alebo či dieťa naopak učíme, ako byť nenásilný, ako so skúsenosťami správne zachádzať, ako byť disciplinovaný, ako získať sebadôveru.
Nechcem aby to vyznelo ako chvastanie, ale nestalo sa mi, aby rodičia po ukážkovej hodine neuznali, že sa mýlili.
Detské osnovy sú podľa toho aj vytvorené, len v málo simuláciách určitých problémov je násilie prvým riešením. V drvivej väčšine situácií sa snažíme deti naučiť ako rizikovým situáciám predchádzať, poprípade ich eliminovať.
Či je to slovne, či útekom, tak aby dieťa nebolo zbytočne vystavované riziku.
Samozrejme posledná možnosť býva práve použitie sebaobrannej techniky, na ktorú sa snažíme deti zodpovedne pripraviť. Tu ale neustále zdôrazňujeme pochopenie rozdielu medzi sebaobranou a násilím.
Pri práci inštruktora pre deti sa určite stretávaš aj so špecifickými zdravotnými problémami deti, napríklad ADHD ( poruchy pozornosti a hyperaktivita) atď.. Akým spôsobom s deťmi pracuješ a je vôbec pre ne Krav Maga vhodná?
Áno, pri učení som sa okrem poruchy pozornosti stretol aj s autizmom. Často je tréner, učiteľ ten prvý, ktorý si problém všimne. Či už podľa prejavov – problémy s komunikáciou, zvýšená energia a agresivita, alebo podľa fyzických schopností, kedy je možné problémy odhaliť.
Ze´ev sa vo svojej diplomovej práci venoval hlavne motorickým schopnostiam u detí s rôznymi poruchami, takže mi v tomto smere predal dostatok skúseností. Pokiaľ tieto deti zostanú pri tréningu viac rokov, z vlastnej skúsenosti viem potvrdiť, že sa ich motorické, ale aj komunikačné schopnosti a pozornosť dokáže zlepšiť. V týchto prípadoch však záleží aj na rodičoch a ich spolupráci s trénerom, na osobnom kontakte a iných špecifických potrebách. Nie je to ľahká cesta, ale určite je pre inštruktora alebo učiteľa naplňujúca.
Môžeš sa pár slovami vyjadriť ku problému „šikana“?
Sme si úplne vedomí, že problém šikany v najrôznejších formách je stále najrozšírenejší. Tomuto problému sa venujú simulácie na tréningoch. Učíme deti, ako majú v podobných situáciách reagovať, či už je to šikana slovná alebo fyzická. Všetko je to podľa kľúča, ktorý je základom celého systému – pokiaľ vieme, tak problému predísť, ale zároveň byť pripravený pokiaľ problém nastane.
A na záver, viete si predstaviť, že naše deti budú mať v dvadsiatich rokoch už desaťročnú skúsenosť s Krav Maga? Toto je náš cieľ J